ارومیه (سیلوانا. مرگور)

ارومیه (سیلوانا. مرگور)

ارومیه مرگور (زیوه. دیزج. باوان. گسیان. چریک آباد. ژآراباد. برزان. نوی .فلکان .خراسب .گردوان .سوسن آباد .لورزنی ...)
ارومیه (سیلوانا. مرگور)

ارومیه (سیلوانا. مرگور)

ارومیه مرگور (زیوه. دیزج. باوان. گسیان. چریک آباد. ژآراباد. برزان. نوی .فلکان .خراسب .گردوان .سوسن آباد .لورزنی ...)

مرگور

مرگور ارومیه در پیچ وخم شهر شدن


دیزج مرگور
  

خبرگزاری تسنیم: دهستان زیبای دیزج مرگور ارومیه با طبیعت سحرانگیزش در ۵۰ کیلومتری ارومیه با جمعیت ۵ هزار نفری کماکان با دهیاری اداره می‌شود و هنوز اجازه شهر شدن نیافته و همین موضوع همه روزه مشکلاتی را برای ساکنان ساده دل این منطقه فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، پیش‌تر در همین رسانهگزارش مبسوط و مصوّری از وضعیت نا‌ به سامان جاده‌های ارتباطی منطقه سیلوانای ارومیه منتشر شد که به درخواست عابد فتاحی نماینده کرد زبان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت، موضوعی که این نماینده مجلس مصرّ بود تا مدیران استان آذربایجان غربی باید اولویت ویژه‌ای بدان قائل شوند چراکه مرگ و میر تعدادی از اهالی این منطقه در مسیر رفت و آمد در همین جاده‌ها به مرکز استان تبعات اجتماعی زیادی را در پی می‌آورد، اصرار این نماینده مجلس تا بدانجا پیش رفت که استمرار بی‌توجهی متولیان را به استعفای احتمالی خود گره زد و در این میان گزارش تسنیم سبب شد تا نگاه ویژه‌ای برای حل مشکلات جاده‌ای این منطقه مرزی کرد نشین شکل گیرد.

خبرنگار تسنیم پس از شرکت در یک مراسم عادی که به مناسبت هفته سلامت در این روستا برگزار شد به کنکاش در سوژه‌ای مغفول مانده از درد مشترک اهالی این منطقه پرداخت تا شاید گرهی از مشکلات مردم منطقه گشوده شود.

دیزج مرگور؛ سرزمین کوهستان‌های بکر، ظرفیت‌های نهان

دیزج مرگور در 50 کیلومتری شهر ارومیه با جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر در مسیر جاده سیلوانا با بهره‌مندی از آب و هوای بکر و مردمانی مهمان نواز سالهای سال است که رخت محرومیت و عقب ماندگی را بر تن کرده است، این روستا که به اذعان دهیار آن ویژگی‌های تبدیل شدن به یک شهر را داراست از ابتدایی‌ترین امکانات ممکن نیز محروم است.

نبود جاده دسترسی مناسب، واحددرمانی متناسب با جمعیت روستا و روستاهای اطراف، نبود ایستگاه آتش نشانی که سبب شده به کرّات مردم از نبود آتش نشانی متحمل خسارت‌های هنگفت شوند، کمبود فضای آموزشی، نبود فضای ورزشی، فقدان فضای تفریحی و فرهنگی و ده‌ها محرومیت دیگر شرایطی را فراهم کرده که این دهستان با جمعیت یک شهر روزگار سختی را سپری کند.

این دهستان با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد و بهره‌مندی از آب و هوایی منحصر بفرد و دشت‌های سر سبز و کوهستان‌های ناب از جمله مناطق بکر گردشگری به شمار می‌رود اما متاسفانه این قابلیت خدادادی با بی‌توجهی مسئولین نسبت به این منطقه نادیده گرفته شده و هنوز قابلیت‌های نهان و آشکار این منطقه شکوفا نشده است.

بیمارستان یا مرکز درمانی؟ کدام یک اولویت است

در واپسین روزهای هفته سلامت پروژه تجهیز مرکز درمانی دیزج مرگور با حضور مسئولین استانی به بهره برداری رسید، نکته قابل تامل این مراسم این بود که این مرکز درمانی جوابگوی خیل زیاد مراجعه کنندگان به آن نیست و یکی از گلایه‌های اصلی ساکنان روستا نیز عدم پاسخگویی این مرکز به نیاز درمانی مردم بود.

رئیس شورای اسلامی این روستا در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به اینکه نیاز این منطقه بیش از یک مرکز درمانی ناقص است اظهار داشت: جمعیت دیزج مرگور بالغ بر 5 هزار نفر است و این مرکز درمانی علاوه بر خدمات دهی به این جمعیت به 17 روستای اطراف نیز با جمعیتی بیش از 17 هزار نفر خدمات رسانی می‌کند.

مسعود حسنی کارانه با بیان اینکه توسعه این مرکز درمانی به شکل بیمارستان کمترین خواسته مردم این منطقه است افزود: بار‌ها پیش آمده که این مرکز درمانی در ساعات پایانی شب از پذیرش بیمار خودداری و مردم مجبور شده‌اند تا به ارومیه مراجعه کنند.

 

حسنی کارانه، مرگ چندین مادر باردار در مسیر دیزج مرگور به ارومیه به دلیل نبود امکانات لازم مامایی و مراجعه فراوان و همه روزه بیماران دیزجی به مرکز استان را نمونه‌هایی کوچک از ضعف خدمات بهداشتی درمانی در این منطقه عنوان کرد و گفت: بار‌ها این مشکلات با مسئولین درمیان گذاشته شده اما تاکنون ترتیب اثری داده نشده است.

توسعه بسترهای بهداشتی درمانی

یکی از ساکنان روستای دیزج مرگور نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم با انتقاد از وضعیت فعلی روستا بویژه در بحث خدمات بهداشتی درمانی اظهار داشت: سهم مردم این منطقه از عدالت در سلامت فقط وعده‌های توخالی مسئولین بوده است.

کمال ابراهیم دوست با بیان اینکه نمی‌توان با وضعیت کنونی انتظار مردمی سالم و پویا را داشت افزود: بی‌عدالتی در حوزه بهداشت و درمان با توجه به جمعیت زیاد این منطقه بیداد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی نیز با اشاره به مشکلات موجود اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با اجرای طرح تحول نظام سلامت سعی در پیاده سازی عدالت دارد و تاکنون در این زمینه نیز موفق عمل کرده است.

جواد آقازاده توسعه و تجهیز مراکز درمانی در مناطق محروم و روستایی را از اولویت های این طرح بویژه در این استان برشمرد و گفت: در حال حاضر 168 مرکز درمانی بهینه سازی می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار 7 میلیارد تومانی دولت به بهینه سازی و تکمیل زنجیره سلامت در روستا‌ها تصریح کرد: از دیگر موضوعاتی که پیگیر هستیم توجه به محل اسکان پزشکان در مراکز درمانی روستایی برای ماندگاری و حضور مستمر است.

آقازاده با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 200 بیمار به مرکز درمانی دیزج مرگور مراجعه می‌کنند اظهار داشت: محال دیزج مرگور علاوه بر این مرکز درمانی 8 خانه بهداشت روستایی نیز دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر این مرکز مسائل بهداشتی و درمانی جمعیت 70 هزار نفری منطقه را مدیریت می‌کند.

آقازاده با بیان اینکه وضعیت قبلی این مرکز ارائه خدمات مناسب به مراجعین را غیرممکن می‌ساخت از تجهیز آن خبر داد و گفت: با همکاری استانداری و خیرین روستا این مرکز تا حدودی تجهیز شد.

شهری که روستایی اداره می‌شود

دهیار دیزج مرگور معتقد است این روستا با این جمعیت در حد یک شهر است و اظهار داشت: متاسفانه جمعیت روستا و نیز وجود یکشنبه بازار با قدمت 50 ساله و نیز مهاجر پذیری شرایطی را فراهم کرده که دیگر نمی‌توان با شکل کنونی این روستا را مدیریت کرد.

فرهاد خرمی با بیان اینکه اداره کرد روستایی با جمعیت یک شهر و نیود اعتبارت کافی بسیار سخت است افزود: مردم این منطقه به لحاظ امکانات ابتدایی در رنج هستند.

وی نبود جاده دسترسی مناسب را از جمله مشکلات جدی برشمرد و گفت: جاده فعلی با قدمتی تاریخی مدتهای مدیدی است که بیش از آنکه راهشگای مردم باشد به دلیل خرابی مشکلات زیادی را برای مردم فراهم کرده است.

خرمی با اشاره به جمعیت زیاد جوانان تحصیل کرده که تعداد زیادی مقاطع دکتری را نیز طی کرده‌اند بیکاری، نبود فضای آموزشی مناسب، کمبود شدید امکانات فرهنگی و تفریحی را از دیگر مشکلات این روستا عنوان کرد و اظهار داشت: شرایط کنونی که دیگر قدمتی چندین ساله به خود گرفته بیش از آنکه باعث توجه و نگاه ویژه مسئولین شود موجب شده تا مسئولین رغبتی به حضور در این منطقه نداشته باشند.

وی در ادامه به مشکل نبود ایستگاه آتش نشانی برای جمعیت 70 هزار نفری اشاره کرد و گفت: بار‌ها حادثه آتش سوزی در این منطقه رخ داده که متاسفانه به دلیل اینکه این محل جزو روستا محسوب می‌شود از نعمت ایستگاه آتش نشانی محروم واین مشکل باعث خسارتهای فراوانی به اهالی شده است.

پس از انتخابات هم مردم مردمند

یکی از اهالی روستا نیز که نخواست نامش در گزارش قید شود معتقد بود که مسئولین فقط در زمان انتخابات مردم این منطقه را به حساب می‌آورند و همین که رای خود را با وعده‌هایی که می‌دهند به دست آوردند دیگر حتی پشت سر خود را هم نگاه نمی‌کنند.

وی گفت: مگر نه اینکه باران بر شانه آدم‌ها یکسان می‌بارد و آفتاب، پیشانی همه را به یک اندازه روشن می‌کند پس چطور می‌شود که مردم مظلوم دیزج مرگور با این همه محرومیت و بی‌توجهی زندگی می‌کنند.

فرماندار ارومیه نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه دولت تدبیر و امید برنامه‌ای برای افزایش تعداد شهر‌ها ندارد گفت: تبدیل دیزج مرگور به شهر تابع تقسیمات کشوری است و به نظر شما اگر شهر بشود مشکلات آن حل می‌شود؟

عباس حسنخانی معقد است که این روستا با همین شکل دهیاری به خوبی از پس مسائل خود بر می‌آید و نیازی به شهر شدن آن نیست.

وی توسعه و گسترش خدمات در روستا‌ها را اولویت دولت دانست و گفت: اعتبارات فعلی دهیاری روستا کفاف مدیریت آن را می‌کند.

به نظر می‌رسد دیزج مرگور با وجود بهره‌مندی از موقعیت بکر گردشگری و قابلیت تبدیل شدن به منطقه توریستی از نبود بی‌توجهی و محرومیت رنج می‌برد، از گفته‌های اهالی و مسئولین روستا و نیز مشاهدات ما از این منطقه گویای این است که این روستا با جمعیت یک شهر بیش از هر چیز نیازمند تغییر از شکل روستا به شهر و توجه مسئولین استانی و کشوری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.